arrow_drop_up arrow_drop_down
Verbale input – Wat voor een ander geldt hoeft niet voor jou te gelden
14 juni 2016 

Verbale input – Wat voor een ander geldt hoeft niet voor jou te gelden

Verbale input speelt een cruciale rol bij het veranderen van overtuigingen en conditioneringen. Onlangs zag ik daar een extreem voorbeeld van, wat me niet alleen enorm raakte, het bewees ook maar eens hoe diep verbale input verankert kan raken in het systeem van de mens. Stel je voor dat je ontvoerd, mishandeld, misbruikt en verkracht wordt en dat je toch jezelf de schuld geeft van hetgeen is gebeurd…

Een paar weken geleden was er een documentaire op BNN die ging over kinderprostitutie. Vooral in India en Nepal is dit een groot probleem. De meisjes, vaak niet ouder dan 10, 11, 12 jaar, worden ontvoerd uit hun dorp of ze worden onder valse voorwendselen bij hun ouders weggelokt, omdat ze ergens geld kunnen gaan verdienen met een goede baan. Maar het komt ook regelmatig voor dat ze door hun ouders zelf verkocht worden, omdat er sprake is van grote armoede. Armoede vormt sowieso voor een groot deel de grondslag van dit probleem. Vervolgens komen deze meisjes ergens in een bordeel terecht, in een hokje dat vaak niet groter is dan twee bij twee meter en waar daglicht nooit naar binnen komt. En dan… komen er iedere dag acht tot twaalf mannen langs om je in dat hokje te misbruiken. Wat een afschuwelijke gruwel…

Free a Girl

De documentaire werd gemaakt in opdracht van of met hulp van Free a Girl. Zij helpen organisaties in onder andere India en Nepal om de meisjes uit de kinderprostitutie te bevrijden, ze daarna te huisvesten, psychisch te helpen en een opleiding te geven. Het werk van Free a Girl gaat me aan het hart. Het is iets bizars en wreeds wat daar met die kleine meisjes gebeurt. Een paar jaar geleden heb ik daarom ruim vier maanden vrijwilligerswerk gedaan bij Free a Girl gedaan, kostbare periode.

Verbale input

Wat ik wil delen in dit blog over verbale input, heeft te maken met wat iets ik zag in de documentaire. De meisjes werden in de opvangtehuizen gevraagd naar de achtergronden van hun ontvoering en naar hun ervaringen in de bordelen. Bijna alle meisjes, nagenoeg niemand uitgezonderd, gaven zichzelf de schuld van hetgeen gebeurd was. Dan breekt toch je hart… Door de culturele achtergronden over ‘hoe een meisje hoort te zijn’ en doordat er continue op de meisjes ingepraat is, hebben zij zichzelf de schuld gegeven van het feit dat ze zijn ontvoerd en dag in dag uit op misselijkmakende wijze zijn misbruikt. Zelfs als ze verkocht waren door hun ouders speelde dit probleem. Als hun ouders boos op hen waren, doordat zij problemen kregen met de politie nadat de meisjes bevrijd werden, trokken de meisjes zich dit aan…

Nou is dit natuurlijk een extreem voorbeeld van verbale input en wat dat met je kan doen, maar laten we uit deze hele ellendige situatie in ieder geval iets wijs proberen te halen. Laten we eerst nog even kijken naar de omschrijving van verbale input zoals ik dat ook in mijn boeken terug laat komen.

Verbale input. Vanaf de eerste levensjaren krijg je via de opvoeding van je ouders je gedachtegoed mee. Dat gedachtegoed is logischerwijs gebaseerd op de perceptie die je ouders zelf van het leven hebben. Het zijn hun eigen ervaringen die ze op jou projecteren. Maar wat voor hen geldt, hoeft niet voor jou te gelden. Een belangrijk besef. Een eerste stap is dus om na te gaan welke gedachten van jezelf zijn en welke door je ouders zijn ingegeven. Je ouders reageren op een situatie vanuit hun eigen ervaringen. Vanuit hun eigen verwondingen en ‘littekens’. Nogmaals, wat zij op basis van die ervaringen op jou projecteren, ongetwijfeld met de allerbeste bedoelingen, hoeft niet op jouw situatie toepasbaar te zijn.

Wat voorbeelden om het te verduidelijken. Laten we het niet te ingewikkeld maken. Het hoeven geen grote levensthema’s te zijn. Het zijn vaak de uitspraken die je met de paplepel ingegoten krijgt en die diep in je systeem geïntegreerd zijn. Vaak komt dit voort uit de opvoeding die je ouders zelf hebben gehad. Uitspraken zoals: ‘stel je niet zo aan’ of ‘stop met huilen’ wijzen je erop dat je geen emoties moet laten zien. ‘Dat kun je toch niet’ of ‘dat hoef je niet te proberen, want als het zo simpel was hadden wel meer mensen het gedaan’ houden je klein en verhinderen je initiatief te nemen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor uitspraken als ‘het zit bij ons in de genen dat we niet sportief zijn’,’als je voor een dubbeltje geboren wordt’… Vul zelf maar aan. De verbale input komt dus tot stand via je ouders, maar bijvoorbeeld ook via je vrienden, je leraren, via boeken en de media, via een geloofsovertuiging of de cultuur waarin je opgroeit. Het zijn voorbeelden van gedachten die je van jongs af aan krijgt ingeprent. De ‘bandjes’ die non-stop afgedraaid worden. Nogmaals, vaak met de beste bedoelingen, maar wel vanuit de conditionering van de ander. Vergis je niet wat voor impact dit heeft. Dit soort gedachten liggen diep in jezelf opgeslagen en soms zijn het deze gedachten die je klein houden.

Wat zijn uitspraken die regelmatig door jouw ouders, vrienden, leraren of collega’s gebruikt worden? Herken je dat je veel van deze uitspraken zelf ook gebruikt? Wat komt steeds terug en wat wordt steeds herhaalt? Probeer een aantal van deze uitspraken anders eens voor jezelf op te schrijven. Daarmee maak je het proces bewust en wordt het duidelijk hoe diep deze schijnbaar achteloos gedane uitspraken zich in je systeem verankerd hebben en hoe deze je onderbewuste aansturen.

Verbale input
Verbale input zit vaak zo diep in je verankerd. Het ontstaat door het continue herhalen van bandjes, al die uitspraken en projecties die vaak zo achteloos worden gedaan, je slaat het allemaal op. Zeker opvoeders spelen hier een belangrijk rol in. Maar hier, in die verbale input, ligt zo’n belangrijke bakermat van je gedrag in het heden. Nogmaals, als je je overtuigingen en conditioneringen wilt veranderen, dan is dit waar het begint: bij het onderzoeken van de verbale input in je leven. Want zoals hierboven al staat geschreven: Wat voor een ander geldt, hoeft niet voor jou te gelden. Een belangrijk besef. Durf jezelf te volgen. Doe wat voor jou goed voelt. Jij bent zelf je hoogste autoriteit. Jij en jij alleen.

“Verbale input: Wat voor een ander geldt, hoeft niet voor jou te gelden. Een belangrijk besef.”  

 

Over de schrijver
Franklin Leers (1973) is als life coach, spreker, auteur en origineel denker gespecialiseerd in empowerment en de oorsprong van ziekte. Zijn pragmatische aanpak en vermogen om ingewikkelde materie te vertalen naar alledaagse en herkenbare gebeurtenissen heeft hem bij zijn lezerspubliek de bijnamen ‘filosoof van het dagelijks leven’ en de ‘Paulo Coelho van de lage landen’ opgeleverd.
Marlies
Door

Marlies

op 14 June 2016

Dank je.

Franklin
Door

Franklin

op 14 June 2016

Graag gedaan, Marlies!

Jeanny
Door

Jeanny

op 15 June 2016

Klopt helemaal wat je zegt

Reactie plaatsen