Social media verslaving - Ben jij al een 'gebruiker'?
13 oktober 2020 

Social media verslaving - Ben jij al een 'gebruiker'?

Social media verslaving. Er is een beroemde uitspraak, die gaat als volgt: ‘Er zijn maar twee groepen in de wereld waar men het heeft over ‘gebruikers’. Dat geldt voor drugs en naar de andere mag je raden…’. 

Lees maar eens WAAROM en de manier WAAROP je verslaafd wordt gemaakt aan social media. Want heel, heel bewust verslaafd worden gemaakt zoals nu gebeurt, dat is wat hoor… 

Social media verslaving zie je wel vaker terugkomen in het nieuws. Ik denk dat daar niets nieuws aan is. Wat wel nieuw is, is de inkijk die we in social media krijgen in de nieuwe Netflix documentaire ‘The social dilemma’. 

Het gaat over de manier waarop we verslaafd worden gemaakt. Mensen die, veelal sinds het ontstaan van social media, betrokkenen zijn geweest bij het tot stand komen ervan, trekken keihard aan de bel. 

Social media verslaving 

The social dilemma laat zien wat een enorm probleem social media verslaving is en hoe en waarom dit ontstaat. De uitspraak hierboven, ‘Er zijn maar twee groepen in de wereld waar men het heeft over ‘gebruikers’. In het geval van drugs en naar de andere mag je raden…’, zegt eigenlijk alles. 

Verschillende personen die betrokkenen zijn geweest bij het tot stand komen van social media, zoals Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram, TikTok, Google, noem maar op, halen ook een nog veel groter gevaar aan dan de individuele social media verslaving van de gebruiker. Het gaat erover wat het doet voor een maatschappij en, gezien de omvang van social media, de wereld als geheel. 

Maar laten we bij het begin beginnen. 

Een sociaal dilemma is een situatie waarin een persoon  kiest voor winst uit zelfzucht. Als iedereen kiest voor dit egoïstische alternatief dan verliest de hele groep. Problemen ontstaan wanneer er te veel groepsleden kiezen om individuele winst en onmiddellijke bevrediging na te streven in plaats van zich in de beste lange-termijn belangen van de groep. Sociale dilemma’s kan vele vormen aannemen en worden bestudeerd in alle disciplines zoals psychologie, economie en politieke wetenschappen.

The social dilemma

Een aantal dingen die je in de docu ziet zal je links- of rechts wel eens tegengekomen zijn. 

Uiteraard gaat het over jongeren, hun kwetsbaarheid en hoe social media bijna onontkoombaar hun leven beheerst. Wat dit doet met de generatie die voor het eerst opgroeit met social media. Maar je kunt dit breder trekken, het gaat niet alleen over jongeren. Vorige week werd er een onderzoek gepubliceerd die ging over de vraag wat je als eerste meeneemt als je huis in brand staat. Geen fotoalbums of waardepapieren, nee… het mobieltje.    

Dat geeft wel wat aan denk ik 🙂

social media verslaving

Het ‘HOE’ van social media verslaving

Ik ga het gewoon heel simplistisch verwoorden. 

Pak alle psychologische trucs die we als mensenheid kennen, veeg ze op een grote hoop, laat die door programmeurs in de techniek verwerken en we hebben een giftige cocktail van instrumenten waar we ons met onze reptielenbrein niet tegen kunnen verweren. 

Het reptielenbrein is het oudste deel van het menselijke brein. Het controleert onze primaire levensbehoeften. Van ademhalen en overleven tot vecht- en vluchtreacties. 

We zijn nauwelijks in staat om ons te verzetten tegen de impulsen die vanuit ons reptielenbrein naar boven komen drijven. Daar wordt in de social media platforms handig gebruik van gemaakt. Van schaarste en ‘verliesangst’ tot ergens bij willen horen (kuddegedrag) en gezien willen worden. Er wordt lekker ingespeeld op alle chemische stofjes in onze hersenen en de beloningscentra die ‘aangaan’ bij het krijgen van bijvoorbeeld likes a.k.a. duimpies omhoog.   

Werkt het? Kijk maar naar jezelf 🙂 De kans is groot dat je iedere dag weer aan jezelf merkt hoe ‘verslaafd’ je bent aan het eindeloos scrollen op je mobiel.

Dit hele brouwsel van psychologische manipulatie heeft maar 1 doel: jou zo lang mogelijk op het social media platform houden. 

Het ‘WAAROM’ van social media verslaving 

Ik ben bang dat ik hier niet heel origineel uit de hoek ga komen 🙂

Het ‘WAAROM’ van social media verslaving? Wat dacht je van piekies… 

Het probleem zit hem in het verdienmodel. De adverteerders. Hoe langer jij op het platform zit, hoe interessanter dat voor een adverteerder is. Hoe meer geld er betaald wordt voor het plaatsen van advertenties, hoe meer het bedrijf achter het social media platform eraan verdient. 

Dat is de reden waarom de mens social media verslaafd wordt gemaakt. 

Het is wel goed om daarbij aan te merken dat social media zijn ontworpen vanuit positieve intenties. Je kunt samen zijn met anderen, je kunt weer in contact treden met lang verloren gewaande vrienden of familieleden terugvinden, je kunt zelfs bloed- of orgaandonoren vinden, noem maar op. 

De makers en betrokken bij social media platforms hamerden ook op dit punt. Social media zijn een fantastisch medium. Maar het gaat erom hoe het platform wordt gebruikt. Ze benadrukten ook dat de bedrijven achter de platforms ook in een wurggreep zitten bij investeerders, aandeelhouders en andere betrokken. De piekies moeten worden terugverdiend. 

social media verslaving

‘Ze’ weten ALLES van je

 Zo. Haal even diep adem, schop je schoenen uit en haal diep adem 🙂 We zijn aangekomen bij het punt waar mijn passie naar uitgaat. 

Dit is belangrijk. 

Alle, alle, alle, alle, alle, alle, alle, alle, alle gegevens op Google en social media worden gemeten en alles, alles, alles, alles, alles, alles, alles wordt gebruikt. Gebruikt om jou steeds voor te schotelen wat jij verwacht. 

Hoe ziet dat er dan in de praktijk uit?

Als jij een politieke voorkeur hebt voor X, houdt van die en die sport en lopen in de bergen, geloof Y aanhangt en af en toe wat opzoekt voor je kinderen op het internet, dan zijn dit precies de dingen die jij krijgt voorgeschoteld. Van het volgende filmpje dat wordt aangeraden tot de nieuwsfeed die je krijgt. Alles aangepast op jouw interesses. Om jou zo lang mogelijk ‘hooked’ te houden op het platform waar jij op zit.

Als jij een politieke voorkeur hebt voor Z, houdt van breien en katten, spiritualiteit leuk vindt om te volgen en af en toe wat opzoekt over het maken van lange reizen, dan zijn dit precies de dingen die jij krijgt voorgeschoteld. 

Wat zijn daar de gevolgen van?

Hoe social media de maatschappij en de wereld ontwrichten

Alles wat je te zien krijgt, past in jouw bubble. Past binnen jouw perceptie van het leven en hoe jij denkt dat het leven in elkaar zit. 

Daarmee zijn we ook aangekomen bij mijn stokpaardje 🙂 Perceptie. Alles is zoals je denkt dat het is. Jouw perceptie is bepalend voor jouw aandacht en focus. En waar jouw aandacht en focus is, daar speelt je leven zich af. Kun je je voorstellen hoe het is als je alleen maar bevestiging krijgt van datgene waarvan jij denkt dat het zus en zo in elkaar steekt? Als je alleen nog maar informatie krijgt om je eigen bubble in stand te houden?

Persoon A krijgt alleen maar berichten te zien die te maken hebben met bijvoorbeeld zijn politieke standpunt. Persoon B krijgt alleen berichten te zien die passen binnen zijn overtuigingen en politieke standpunt. 

Er is geen plaats meer voor discussie, er is geen ruimte voor om naar elkaar te luisteren en elkaars standpunten te begrijpen, want iedereen krijgt zijn eigen waarheid voorgeschoteld. De berichten die jij ziet en leest, bevestigen continue jouw ‘waarheid’. 

Of het nou gaat om een zwarte pieten discussie of over Covid of over de verkiezingen die er in Amerika zijn. Jij hebt gelijk, want dat heb je immers gelezen. Hoe kan die andere de waarheid spreken, jij hebt hier het bewijs zwart op wit over hoe het in elkaar steekt. 

Ik denk dat wat ik hier geschreven zooooooooooo herkenbaar is voor iedereen die dit leest.

Nogmaals, denk maar eens aan bijvoorbeeld een Covid. Als je aanhanger bent van complottheorieën, is dit wat je te zien krijgt. Als je fan bent van vaccinaties, is dit wat je krijgt voorgeschoteld.   

social media verslaving

Polarisatie 

Wat is het gevolg en waarom zijn social media maatschappij ontwrichtend?

Kijk eens naar de verkiezingen van de laatste vier a vijf jaar in nagenoeg alle landen die je kent. Wat valt je op? 

De ene helft van de mensen zit helemaal aan de en kant van het spectrum met zijn zienswijze en de andere helft van de mensen zit helemaal aan de andere kant. Er zit niks meer in het midden. Er zit niks meer tussenin. 

Denk maar weer aan Covid en de Amerikaanse verkiezingen, maar kijk ook maar hoe het hier in Nederland is. Waar is nog een echte ‘middenpartij’? 

Polarisatie dus. Het is of zwart of wit. Terwijl de waarheid vaak in grijstinten is gehuld. 

Waar is de grondhouding van de dialoog gebleven? Zoals ik die in mijn boeken beschrijf? ‘Ik denk dat het zus en zo in elkaar zit, maar ik ben benieuwd naar jouw mening’. Waar we nu zijn aanbeland is de existentiële grondhouding. ‘Er is maar een waarheid en dat is mijn waarheid’. Punt. 

Check de trailer/preview hier: https://www.imdb.com/title/tt11464826/

‘Als er geen product is om te kopen, ben jij het product’

Samenvattend 🙂

Social media verslaving wordt gecreëerd om jou zo lang mogelijk op de platforms of het internet te houden. 

Daar wordt werkelijk ALLES voor en aan gedaan. De reden: piekies. 

Daarvoor wordt stroop om je mond gesmeerd en krijg je alleen nog voorgeschoteld wat jij verwacht. Gevolg: je leeft in je eigen bubble en krijgt steeds bevestigd wat je verwacht (van gelijkgestemden). 

Gevolg: alleen jij hebt gelijk. Je ziet en hoort de ander niet meer. 

Gevolg: maatschappij ontwrichtende polarisatie. 

De oplossing

De oplossing voor dit probleem? En voor social media verslaving? 

Bewustzijn. Weten dat dit speelt. Ik heb dit ook al eens beschreven in mijn blog over technologie en de toekomst (welke kant gaan we op, lees het blog eventueel hier)

Kortom, weten wat er speelt. Alleen dan kun je je perceptie veranderen en desgewenst andere beslissingen voor jezelf maken. 

Zoals een van de geïnterviewden ook zei: ‘Ik volg sommige mensen met wie ik het vaak niet eens ben, puur om ook andere informatie en zienswijzen te horen. Zo blijf ik openstaan voor andere standpunten’. 

Kijken die documentaire dus 🙂

Investeer in jezelf: Klik hier om de boekenserie te bestellen die twijfels, angsten en onzekerheden wegneemt en vertrouwen teruggeeft. Laat je leiden langs de valkuilen van ziekte en genezing en de specifieke uitdagingen die leven in deze tijd met zich meebrengt!    

Leer wat je absoluut moet weten over de oorsprong van ziekte. En hoe je deze kunt genezen! De Masterclass Geheimen van Genezing – Omdat niemand alleen in zijn ziekte zou moeten staan! Klik hier om de Masterclass te bestellen.

Over de schrijver
Franklin Leers (1973) is als life coach, spreker, auteur en origineel denker gespecialiseerd in empowerment en de oorsprong van ziekte. Zijn pragmatische aanpak en vermogen om ingewikkelde materie te vertalen naar alledaagse en herkenbare gebeurtenissen heeft hem bij zijn lezerspubliek de bijnamen ‘filosoof van het dagelijks leven’ en de ‘Paulo Coelho van de lage landen’ opgeleverd.
Reactie plaatsen