Werkdruk en werkstress – 10 levenslessen om emotionele uitputting of een burnout te voorko
arrow_drop_up arrow_drop_down
10 januari 2017 

Werkdruk en werkstress – 10 levenslessen om emotionele uitputting of een burnout te voorkomen

Werkdruk of werkstress kunnen, mits het maar lange genoeg duurt, leiden tot emotionele uitputting of een burnout. Iemand die dat in een mooi perspectief plaatst, is Carey Nieuwhof. Carey is een ‘church leader’. Binnen deze groep van kerkelijke leiders krijgt een groot deel te maken met een burnout. Niet zo vreemd eigenlijk, zij voeren een parochie waarbinnen zij onevenredig vaak te maken krijgen met een (emotionele) bak ellende.

Misschien ben jij ook een ‘church leader’ binnen jouw gemeenschap?

Van ziekten tot sterfgevallen: de groep gelovigen binnen een parochie stort letterlijk alles uit bij een church leader. Dan moet je toch sterk in je schoenen staan om dat op de juiste manier te verwerken. Ik heb daar eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar dat is geen lichte kost.

Wat ik mij besefte, is dat veel van mijn lezers ook ‘church leaders’ zijn voor de mensen om hen heen. Veel van mijn lezers zijn gevoelige mensen die open staan voor anderen. Jij dus :) Mijn bestand van lezers bestaat namelijk veel uit coaches en therapeuten en uit veel mensen die op de een of andere manier een baken van hoop of licht zijn voor de mensen om hen heen. Die een luisterend oor bieden, altijd de eerste zijn om te helpen en/of delen wat zij zelf hebben geleerd.

Is het nog lastig om jezelf zo te zien? Hier wat voorbeelden. Misschien verspreid je informatie over iets wat je zelf hebt gelezen en wat jou heeft geholpen. Misschien heb je een Facebook groep waarin je mensen helpt of werk je in een bepaalde hoedanigheid als vrijwilliger, bijvoorbeeld bij de hospice of als mantelzorger. Maar wat dacht je van deze. Ook als je een eigen onderneming hebt en je de zorg voelt voor al je werknemers of als je een manager bent die er voor zijn team staat, krijg je te maken met deze factoren. Of denk eens aan de leraar die voor de klas staat en de zorg voelt voor al ‘zijn’ kinderen? De arts die er voor zijn patiënten wil zijn? In al deze gedaanten krijg je te maken met emotionele druk, werkdruk en werkstress. Waar pas jij eventueel tussen? Heb je het ooit zo bekeken? Heb je jezelf ooit zo bekeken?

werkdruk

Werkdruk en werkstress, emotionele uitputting en burnout

Als je eenmaal een burn-out hebt gehad, dan krijg je te maken met grote onzekerheid. Wordt ik ooit nog de oude? Kom ik ooit nog ‘terug’? Is er nog hoop? Zal ik ooit die innerlijke drive nog voelen?

Als je jezelf symbolisch over de klif geduwd hebt, dan krijg je niet alleen te maken met fysieke uitputting. In de vormen en beroepen zoals ik deze net beschreef krijg je, misschien wel vooral, te maken met emotionele uitputting. Dat was ook wat er met Carey is gebeurd. De emotionele uitputting brak hem op.

De 10 lessen

Carey deelt 10 lessen die hij 10 jaar na dato geleerd heeft van zijn burn-out. Hij past deze toe op leiderschap, in wat voor vorm deze zich dan ook maar aandient. Er zitten een aantal hele interessante constateringen tussen.
1.

Zeker als je jong bent, dan denk je dat grenzen voor jou niet bestaan. Werkdruk en werkstress bestaan niet. Tot ze dat wel doen… Ook als anderen je waarschuwen denk je dat het voor jou zo’n vaart niet zal lopen. Tot dat wel zo is… Juist door al je grenzen breken, wat veel mensen doen omdat ze deken dat dit noodzakelijk en ‘productief’ is, werkt tegenovergesteld. Op den lange duur is juist je grenzen respecteren veel productiever. Zie het maar als de manier waarop je functioneert na weinig slaap of als je uitgeslapen bent: wanneer ben je op je best?

2.

Ongeacht waar je wel of niet in gelooft, als je een burnout hebt dan denk je misschien dat je door alles en iedereen verlaten bent. Dat alles en iedereen je heeft laten vallen. Bedenk dan dat er op een diep niveau heel veel werk verzet wordt. Door wie of wat dan ook. Je komt als een ander mens uit een burn-out tevoorschijn. Dat is, denk ik, ook het geschenk van ziekte. Het brengt je terug bij jezelf. Carey geeft ook aan dat hij 10 jaar na dato gelukkiger is dan hij ooit is geweest en zich ooit had kunnen voorstellen. Omdat hij dicht bij zichzelf blijft en doet wat voor hem goed voelt. Had het zo pijnlijk moeten zijn? Dit hele proces? Moest het leiden tot een burnout? Nee, natuurlijk niet, maar luisteren naar jezelf is een kunst en een ambacht waarin we niet altijd even goed zijn…

3.

Als je niet aan de slag gaat met de shit uit je verleden, dan steekt dit vroeg of laat de kop op. Het is bepalend voor je toekomst. En hoe eerder je dit onder ogen ziet, hoe fijner dat is voor jezelf EN iedereen om je heen. Als het goed is, is dat ook waarom je aan de slag bent met mijn boeken of masterclass. Het is het oplossen van ‘unsolved business’ om tot inzicht over jezelf te komen.

werkdruk

4.

Sta eens stil bij alles wat je allemaal verliest in je leven. Okay, als iemand komt te overlijden, dan nemen we een gepaste break. Soms. Maar die goede vriend die uit je leven verdwijnt? Je baan die je verliest? Je bedrijf dat failliet gaat? Die relatie die uit gaat?

Vraag je eens af of je voldoende stil staat bij al die verliezen in je leven. De dingen die je zo enorm kunnen raken. Ook al doen we meestal net alsof er niets aan de hand is. Af en toe een goed potje janken als iets kostbaars uit je leven verdwenen is, is geen schande… Terug naar punt 3 als je het resultaat wilt zien van het onder het vloerkleed vegen van alle emotionele belasting  :)

5.

Als je middenin je burnout zit dan zal je jezelf afvragen of het ooit voorbij gaat. Wanneer zal het ooit voorbij zijn…? Zeker als je van het type ‘ actiegericht en er zijn voor anderen’ bent, dan wil je zo snel mogelijk het paar weer op als je ervan afgevallen bent. Het topnotch advies wat je jezelf kunt geven is het volgende: overhaast het niet. Het is nou eenmaal zo ver gekomen, onderga het dan ook en drink de spreekwoordelijke gifbeker helemaal leeg. Leer ervan.

Waak wel voor het volgende. Stel de terugkeer in je eigen leven ook niet uit, dat is een vlucht. Maar overhaast dit proces niet. Terugkomen bij jezelf heeft tijd nodig.

6.

Je hart wordt in de mangel genomen tijdens je leven. Meer dan eens. Mensen die je vertrouwde, verraden je soms. Hoop en dromen die je had worden soms verpletterd. Je geloofde in iets om uit te vinden dat waar je in geloofde een farce was. Een illusie of misleiding. En misschien wel het zwaarste van alles: in dit hele proces worden soms je onschuld en naïviteit van je afgenomen.

Door al deze dingen is het moeilijk om niet zwaarmoedig of cynisch te worden. Om niet afgestompt te raken. Het gevaar ligt op de loer de weg naar je hart af te sluiten. Hoe ga je om met al deze teleurstellingen? Het is een kwestie van optimisme in combinatie met realisme. Ja, het leven is soms een zware dobber en ja het leven zit soms vol met teleurstellingen. Maar laat dat je hoop niet afnemen. Je vertrouwen in het leven.

Zie het leven voor wat het werkelijk is, maar zorg ervoor dat je hart betrokken blijft!

7.

Als je midden in een burnout zit dan zal je misschien het idee hebben dat je gevoel volledig is uitgeschakeld. Dat je geen emoties meer hebt. Dat je geen puf meer hebt. Waar ik al enkele malen over geschreven heb, is dat er geen tekort aan energie is, maar een overschot aan energie waar niets mee is gedaan.

Als je je wanhopig voelt of als je emoties niet werken zoals ze naar je idee zouden moeten werken, als je niet voelt wat je zou ‘moeten’ voelen, weet dan dat uiteindelijk ook je emoties weer terugkomen en gaan werken zoals je dat ervan mag verwachten. Twijfel daar niet over. Ook al lijkt alles weg te zijn wat je van binnen voelt, het komt weer terug.

8.

Energiemanagement. Veel mensen zijn bezig met timemanagement, ook als het over werkdruk en werkstress gaat, maar ik denk dat energiemanagement nog belangrijker is. Doe op een dag wat je moet doen op de momenten waarop je energie het hoogste is. Ik heb hier ooit eerder een mooie blog over geschreven. Die kun je hier lezen: https://genezenonline.nl/wilskracht-wat-je-moet-weten-over-de-kracht-van-wilskracht/

9.

Slaapgebrek is een killer. Letterlijk. En maar door buffelen gaat je opbreken. Je hebt een accu. En een accu loopt leeg en moet opgeladen worden. De een heeft daar maar last van dan de ander, maar als je een gevoelig persoon bent die veel van de wereld om zich heen oppikt of zich veel aantrekt van wat hij hoort, ziet of leest, dan is het op tijd opladen van ie accu een vereiste. Zie ook de blog tip die ik net gaf over de enorme effecten die dit kan hebben op je leven. Het voorbeeld van de Israëlische rechters vind ik zelf prachtig.

10.

Als je op dit moment aan het worstelen bent met een burn-out of met emotionele uitputting, bedenk dan het volgende. Het mag misschien nu niet zo voelen, maar er is een grote kans dat je beste dagen in je leven nog voor je liggen. Omdat je dichter bij jezelf komt te staan en meer naar jezelf gaat luisteren. Wat wil je wel en wat wil je niet? Zoals ik al eerder zei, overhaast niet waar je in zit maar blijf wel door je processen bewegen.

Lees ook het stuk over de psychologische oorsprong van een burn-out nog eens terug die ik in mijn kennisbank heb opgenomen: https://genezenonline.nl/oorsprong-van-ziekte/oorsprong-van-ziekte/wat-wil-een-burnout-je-vertellen/

Als dit blog je aanspreekt, deel het dan ook met anderen. Dat kan kostbaar zijn. Veel mensen hebben er simpelweg nog nooit bij stil gestaan dat ze een emotioneel zwaar beroep of leven hebben dat kan leiden tot emotionele uitputting of een burn-out. ‘Zo zwaar heb ik het toch ook niet…? Anderen hebben het toch veel zwaarder?’ Niet dus…


Investeer in jezelf:
Klik hier om de boekenserie te bestellen die twijfels, angsten en onzekerheden wegneemt en vertrouwen teruggeeft. Laat je leiden langs de valkuilen van ziekte en genezing en de specifieke uitdagingen die leven in deze tijd met zich meebrengt!   

 

 

 

Over de schrijver
Franklin Leers (1973) is als life coach, spreker, auteur en origineel denker gespecialiseerd in empowerment en de oorsprong van ziekte. Zijn pragmatische aanpak en vermogen om ingewikkelde materie te vertalen naar alledaagse en herkenbare gebeurtenissen heeft hem bij zijn lezerspubliek de bijnamen ‘filosoof van het dagelijks leven’ en de ‘Paulo Coelho van de lage landen’ opgeleverd.
Linda

Door

Linda

op 10 January 2017

Klopt, uit ervaring: heb moed en vertrouwen, durf om hulp te vragen als het nodig is, dan komt het goed met het terugvinden van die balans.

Franklin

Door

Franklin

op 11 January 2017

Mooi omschreven Linda!

Reactie plaatsen